Primary tabs

Az Eötvös Gyakorlóiskola diákjainak és pedagógusainak felfedező utazása, iskolán és tanórán kívüli élménypedagógiai – aktívturisztikai programja a „Történelmi Magyarországon”

Az Eötvös Gyakorlóiskola diákjainak és pedagógusainak felfedező utazása, iskolán és tanórán kívüli élménypedagógiai – aktívturisztikai programja a „Történelmi Magyarországon”

Erdély – Székelyföld – Erdővidék (Románia) aktívturisztikai program – 2025

A Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban nagy hagyományokra és több évtizedes múltra tekint vissza az aktívturisztika különböző formáinak – a természetjárásnak, a kerékpározásnak, a vizes sportoknak, a lovaglásnak stb. – a gyakorlása, megvalósítása, az iskola diák- és pedagógusközösségének a programrepertoárjába illesztése.

Az iskolai diákjai és pedagógusai az Eötvös Gyakorlóiskolában modellként működtetett aktív turisztikai rendszerben, a különböző kerékpáros programok során a szűkebb szülőföld, Nyíregyháza és környékének, a Nyírségnek és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyének a megismerése és bebarangolása mellett eljutottak és megismerhették Magyarország, Közép-Európa (Szlovákia, Ausztria, Németország, Szerbia, Románia), a Kárpát-medence (Felvidék, Délvidék, Erdély), de távolabbi országok (Finnország, Svédország), tájait, városait, valamint az ott élő emberek életét és környezetét.

„A rendszeres kerékpározás segíti egészségünk megőrzését: a bringázással elkerülhető a depresszió, a kerekezés stresszoldó hatású, csökkenti a szív-és érrendszeri, valamint a cukor- és daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, fitten tart, kontrolálható vele testsúlyunk és egyben erősödik immunrendszerünk, izomzatunk, szívünk és tüdőnk is.

A kerékpározás nyújtotta szabadságérzés boldogabbá tesz, ezért az aktív turizmusnak ez az egyik legkedveltebb formája. „Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj” (Radnóti M.), de annak, aki kerékpárral tekeri végig az utat a dombok között kanyargó erdei úton fel egy középkori vár romjaihoz vagy éppen egy folyóparti töltésen, netán hegyvidéki vagy alföldi tájakon kerekezik, annak olyan intenzív személyes élményben lehet része, amely a későbbiekben is meghatározó emlék marad.”

A KTI (Közlekedéstudományi Intézet) fenti gondolatsoraiban foglaltak szellemében az Eötvös Gyakorlóiskola 14 középiskolás diákja és 4 pedagógusa ismét „kerékpárnyeregbe száll”, s 2025. szeptember 28. (vasárnap) – október 05. (vasárnap) között – a Pannónia Ösztöndíjprogram köznevelési/diákpályázat támogatásávalegy hetes, nyolc napos aktívturisztikai programon vesz részt Erdélyben, a Székelyföld szívében levő Erdővidéken (Olt folyó vidéke, Barót és környéke). Az „ERDÉLY – SZÉKELYFÖLD – ERDŐVIDÉK (ROMÁNIA) AKTÍVTURISZTIKAI PROGRAM – 2025” címmel immár 16. alkalommal lebonyolításra kerülő kerékpáros program célja Erdővidék (Erdély / Székelyföld) természeti, történelmi, irodalmi és néprajzi, valamint gasztro-kulturális adottságainak a megismerése. AZ Eötvös Gyakorlóiskola romániai partneriskolájával, a Baróti Szabó Dávid Iskolaközponttal, pedagógusaival és diákjaival való együttműködés ápolása, erősítése és elmélyítése. A két intézmény részvételével közös oktatási és turisztikai programok szervezése és lebonyolítása.

A diákoknak és kísérő tanáraiknak már a program célterületére –, mintegy 550 km – gépkocsikkal – történő eljutása, utazása és majd visszaérkezése is varázslatos tájakon és városokon – Partium, Erdély, Mezőség, Székelyföld, Nagykároly, Zilah, Kolozsvár, Segesvár, Barót, Szent-Anna-tó, Csíkszereda, Székelyudvarhely, Farkaslaka, Korond, Parajd, Szováta – át és keresztül vezet. Az egy hetes, nyolc napos kerékpáros program során pedig hasonlóan szép és harmóniát árasztó, zöldövezeti, erdőségekben gazdag természeti környezetben megbúvó kis bűbájos településeken át vezet a túrázók célja és naponkénti útvonala: Bibarcfalva, Szárazajta, Kisbacon (Benedek Elek), Olasztelek, Vargyas (Vargyasi – karszt), Köpec (Köpeci szil), Miklósvár, Nagyajta (Kriza János), Apáca (Apáczai Csere János), Bölön, Felsőrákos, Alsórákos (bazaltvulkánosság geológiai emlékei) stb.

A tervezett aktívturisztikai program megvalósítása során a résztvevő diákoknak az iskolán és tanórán kívüli formában („Out of schoollearning”), s természetesen nagyszerű élményeken keresztül („Experiential education”) gyarapodhat a tudása, alakulhat a természeti és az épített szellemi környezethez, a kulturális és irodalmi értékekhez való pozitív viszonya, a fenntartható fejlődést, a természet- és környezetvédelmet artikuláló gondolkodás- és szemléletmódja. S e program egyben nem elhanyagolható módon járul hozzá a nemzeti identitás erősítéséhez, a „Történelmi Magyarország” egy részének megismeréséhez, a „magyar – magyar” kapcsolat szintén pozitív szellemiségű ápolásához és erősítéséhez is.

 

1. A nemzetközi aktívturisztikai program információs plakátja (Dr. Komáromi I.)

 

 

2. A nemzetközi aktívturisztikai program ökoturisztikai plakátja (Chrien G.)

 

 

3. Kolozsvár (Cluj – Napoca) főtere a Szent Mihály –plébániatemplommal és Hunyadi Mátyás – szoborcsoporttal (Fotó: Dr. Komáromi I.)

 

 

4. Fehéregyháza (Albesti) Petőfi Sándor feltételezett nyughelye (Fotó: Dr. Komáromi I.)

 

 

5. A Vargyasi – karszt bejárata (Fotó: Dr. Komáromi I.)

 

 

6. Kerékpározás a Vargyasi – karszt területén (Fotó: Dr. Komáromi I.

 

 

7. Diákok az Almási – barlangban a Vargyasi – karszt területén (Fotó: Dr. Komáromi I.)

 

Dr. Komáromi István
igazgató / programszervező